Ceny paliw w Belgii

By: Noe

W całej Europie na hurtowym rynku paliw obowiązują bardzo zbliżone ceny. Oczywiście różne holdingi paliwowe i sieci dystrybutorskie, a także różne gospodarki poszczególnych krajów, mają zupełnie inną możliwość nabywczą, więc inną mają także kartę w negocjacjach cenowych. Minimalne różnice wywalczone na każdym metrze sześciennym paliw ostatecznie daje jednak w skali makroekonomicznej wielką różnice. Dlatego kraje mniejsze, sprzedające zdecydowanie mniej paliw i posiadające mniej zróżnicowaną, mało konkurencyjną sytuację na rynku wewnętrznym paliw, mają utrudnione negocjacje finansowe z największymi w regionie dostawcami i producentami paliw. Większość dystrybutorów kupuje już gotowe paliwa i płaci, łącznie z kosztami transportu i napełnienia ich stacji, ogromne pieniądze. Aby więc odzyskać później zainwestowane pieniądze, trzeba inwestować nie tylko w reklamę, ale zaplecze własnej stacji. Większość kierowców w Europie wybiera bowiem stacje markowe, co do jakości których pod względem sprzedawanych paliw, ale także jakości obsługi, nie mają najmniejszych wątpliwości. Pod tym względem dużo tańsze lokalne sieci dystrybutorów paliw, nie kojarzące się niestety masowemu odbiorcy ze względu na brak reklam czy kampanii wizerunkowych, są na straconej pozycji. Chociaż mają paliwa przeważnie od tych samych hurtowni, co wielkie sieci partnerskie, to jednak nie mogą skutecznie przebić się ze swoją dużo atrakcyjniejszą ofertę do przeciętnego kierowcy.

Uwarunkowania belgijskiego rynku

Paliwa na belgijskich stacjach paliwowych także bez wątpienia stoją na wysokim poziomie. Jak dowodzą najróżniejsze badania statystyczne i analityczne poczynione wśród tamtejszych dystrybutorów paliw, poziom kontroli tamtejszych organów i instytucji jest dostatecznie wysoki. Ceny paliw w Belgii także stoją na wysokim poziomie, co ma kolosalne znaczenie dla rentowności większości stacji benzynowych. W Belgii stacji jest stosunkowo niewiele, nie prowadzą one ze sobą wyniszczającej walki cenowej, więc ostatecznie każdy właściciel takiego biznesu jest w tanie dość skutecznie zabezpieczyć swoje przychody bez konieczności oszukiwania na jakości paliwa czy jego ilości wlewanej do zbiornika przez kierowcę. Jakość obsługi, zaplecza technicznego i dostępnych na belgijskich stacjach usług dodatkowych także jest bardzo wysoka, dzięki czemu postój na terenie Belgii wiąże się zawsze z dużym komfortem, nawet jeśli obarczonym nieco wyższym kosztem samego tankowania.

Średnie ceny w Belgii

Przeciętna cena w Belgii nie jest jednak szczególnie stabilna, ponieważ ten słaby i mało wydajny wewnętrznie rynek jest bardziej podatny na wahania koniunktury globalnej. Dlatego w momencie, gdy na całym świecie ceny ropy były w swoich rekordowych szczytach, za litr popularnego paliwa bezołowiowego trzeba było płacić w Belgii nawet 1,60 euro. Z kolei cena za litr oleju napędowego wynosiła wtedy 1,30 euro. Aktualnie, dzięki bardzo niskiej cenie ropy na globalnych rynkach i dobrej koniunkturze w europejskim segmencie paliwowym za litr oleju napędowego w Belgii płaci się nawet poniżej jednego euro.

Back to Top