Ceny paliw w Czechach

By: Noe

Polskie paliwo jest wyjątkowo wysokiej jakości, czego dowodzą najliczniejsze kontrole i badania przeprowadzone w ostatnich dwóch latach na polskich stacjach paliw. Nie dziwi więc, że zaufanie Polaków do paliw z obcych sieci dystrybucyjnych jest znikome. Niestety nie jest to do końca uzasadnione, gdyż nawet w sytuacji, gdy prawie cała ropa naftowa przetwarzana w europejskich koncernach pochodzi z Rosji czy Kuwejtu, ostatecznie przetwarzana jest na wspólnym europejskim rynku. Jednym z większych dostawców hurtowych oraz detalicznych paliw w całym środkowo-wschodnioeuropejskim regionie, jest polska spółka skarbu państwa – PKN Orlen. W rzeczywistości więc to paliwa wyprodukowane w płockim koncernie naftowym bardzo często trafiają nie tylko do dystrybutorów paliwa w Polsce, ale chociażby na Litwie, Łotwie, Estonii, ale także w Czechach. Problematyczne bywa więc zrozumienie i wyjaśnienie, skąd między cenami paliwa w poszczególnych krajach, zaopatrujących się w paliwo na tym samym rynku hurtowym i u tego samego dostawcy, tak duże różnice.

Różnice w cenach paliw

Radzenie sobie z presją otoczenia i konkurencją rynkową zmusza wielu przedsiębiorców do rezygnowania z własnego zysku. W przypadku stacji paliw zysk ten to przede wszystkim marża, jaką właściciel stacji zdecyduje się narzucić na oferowane u siebie paliwa. Jest ona wartością całkowicie otwartą i może być dowolnie zmieniana przez prowadzącego biznes. Jeśli więc w Czechach panuje bardzo duża konkurencja i agresywna walka o klienta – wiele podmiotów decyduje się na mocne obniżenie własnej marży przez krótki okres, co przekłada się na bardzo wyraźny spadek cen względem konkurentów rynkowych. A ponieważ każdy kierowca w Europie bez wyjątku posiada zdolność natychmiastowego przeliczania kosztów tankowania na poszczególnych stacjach – przeważnie wygrywa ten punkt, który zaproponuje paliwa chociażby kilkanaście groszy, lub kilka euro centów taniej. W przeliczeniu na jeden litr popularnego oleju napędowego, różnica między cenami na poszczególnych czeskich stacjach paliw może wynieść nawet dwadzieścia euro centów, co daje niecałą złotówkę różnicy. Przy tankowaniu samochodu wielkogabarytowego i wlaniu stu litrów paliwa, daje to oszczędność rzędu stu złotych.

Tanie tankowanie w Czechach

We wszystkich rankingach cen paliw i pochodnych kosztów eksploatacji pojazdu w Europie, Czechy wypadają wyjątkowo konkurencyjnie. Dobra koniunktura, wysoka sprzedaż paliw, ich odpowiednia jakość i technologia produkcyjna, dobre zaplecze infrastrukturalne i organizacja stacji paliw – wszystko to przemawia na korzyść za tankowaniem za naszą południową granicą. Obecnie, w sytuacji rekordowo niskich notowań ropy naftowej i produktów pochodnych, litr popularnej bezołowiowej benzyny 98-oktanowej wynosi w Czechach równo jedno euro. Tylko nieznacznie tańsze jest tam tankowanie oleju napędowego, którego cena raczej nie ma możliwości przekroczenia psychologicznej bariery 90 euro centów za litr. Nadal są to jednak ceny porównywalne z tymi z polskich stacji.

Back to Top