Pauza weekendowa zawodowego kierowcy

By: Noe

Praca zawodowego kierowcy związana jest z wieloma różnorakimi obowiązkami o charakterze prawnym, którym trzeba sprostać. Nie można samodzielnie decydować o tym jak będzie wyglądał cykl pracy takiego kierowcy, ponieważ bardzo dokładnie określają to przepisy prawne, które mówią o tym ile można pracować bez przerwy, jak długie muszą być przerwy oraz odpoczynki kierowcy w trasie. Wprowadzone uwarunkowania prawne związane są przede wszystkim z różnymi niebezpiecznymi sytuacjami, do których dochodziło na drogach. Wiele firm oczekiwało bowiem od swoich pracowników wielu godzin pracy bez odpoczynku, tak by dało się wypracować jak największy zysk. Jednocześnie prowadzący pojazd byli przemęczeni a to prowadziło do wypadków. Wprowadzone tachografy, które bardzo dokładnie kontrolują czas pracy kierowcy i jego odpoczynku pozwalają ocenić czy nie dochodzi do naginania prawa i pracy przez zbyt długi okres czasu bez żadnej dłuższej przerwy.

Jeśli wybieramy się na jakiś wyjazd samodzielnie to oczywiście nie musimy się troszczyć o żadne przepisy i sami decydujemy kiedy będziemy się zatrzymywać. To jak się zdaje dość istotna kwestia, ponieważ jak się pojawia znużenie można się zatrzymać i odpocząć, rozprostowując nieco nogi na świeżym powietrzu. Natomiast pracując w firmie przewozowej jako zawodowy kierowca musimy oczywiście liczyć się z tym, że pracodawca wymaga od nas maksymalnej wydajności. Jednocześnie pracować trzeba zgodnie z obowiązującymi normami. Taką ważną kwestią jest organizowanie sobie odpowiednich przystanków oraz odpoczynków w trakcie pracy. Pośród tych obowiązkowych postojów znajduje się między innymi pauza weekendowa, która obowiązuje każdego zawodowego kierowcę. Co do zasady pauza taka przypada raz w tygodniu i powinna trwać 45 godzin, a więc prawie dwie pełne doby. Jest to obowiązkowy element, któremu trzeba się poddać.

Sama nazwa pauza weekendowa może być nieco myląca, ponieważ nie będzie oznaczała, że pauza odbywać się musi w dni weekendowe czy też o nie zahaczać. Takie rozumienie obowiązujących norm jest błędne, w rzeczywistości bowiem niezależnie w jakich dniach nastąpi pauza weekendowa zawsze musi być to po prostu 45 godzin bez jazdy. Pauza oczywiście wyraźnie musi być zaznaczona w tachografie, który stanie się podstawą kontroli, gdy zatrzyma nas inspekcja transportu drogowego. Jeśli chodzi o pauzę weekendową to pojawia się jeszcze jedna kwestia, która jest mocno dyskutowana, a więc to, gdzie taką pauzę można odbywać. Nie jest prawdą, że musi być ona odbywana w hotelu czy w domu i przed inspekcją będzie trzeba wykazać się dokumentami potwierdzającymi pobyt w takim miejscu. Jeśli pojawia się taka konieczność to pauza weekendowa może mieć miejsce nawet na łóżku, które znajduje się na wyposażeniu samochodu i nie ma z tym żadnego problemu. Jedna kwestia, która powinna być dla nas istotna to po prostu obowiązek wypełnienia takiej pauzy w każdym tygodniu pracy, tak by wskazania tachografu w trakcie kontroli były takie jakie są wymagania obowiązujących przepisów.

Back to Top